De la Online la OnLife: cum a dispărut limita dintre online și offline pentru noile generații
Sursa poza si informatii: Mediafax.ro
În era digitală actuală, granițele dintre viața online și cea offline devin tot mai difuze, în special pentru noile generații. Copiii și adolescenții de astăzi cresc într-un mediu hiperconectat, unde tehnologia este omniprezentă și influențează profund modul în care interacționează, învață și se dezvoltă.
Generațiile Alfa și Beta: Născute în era digitală
Conform estimărilor, în 2025, generația Alfa, formată din persoanele născute între 2010 și 2014, va reprezenta aproximativ un sfert din populația globală. Ulterior, generația Beta, care include indivizii născuți între 2025 și 2039, va ajunge la 16% din totalul populației până în 2030.
Aceste generații cresc într-un mediu în care tehnologia este integrată în viața de zi cu zi încă din primii ani. Mulți copii au contact cu dispozitive digitale înainte de a învăța să citească sau să scrie, ceea ce le modelează modul de gândire și interacțiune.
Impactul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor
Noile tehnologii au transformat modul în care trăim, gândim și relaționăm, dând naștere unei vieți care se desfășoară în interiorul ecranelor, denumită „viața online” sau „onlife”. Acest concept este explorat de Lola S. Almendros, doctor în filosofie a științei, în articolul său „Tehnoadolescenți”.
În acest context, identitatea și relațiile adolescenților se dezvoltă într-un mediu hiperconectat, fără instrumente tradiționale de interpretare a realității. Acest impas în sistemul nostru de referință sociocultural poate duce la posibilități infinite, tot atâtea câte sunt tinerii din jurul nostru, subliniază Almendros.
Provocările hiperconectivității
Hiperconectivitatea, supraexpunerea și utilizarea abuzivă a rețelelor sociale pot afecta sănătatea mintală a copiilor și adolescenților. Psihologii Daniel Ilzarbe și Rosa Díaz analizează în lucrarea lor „La adolescente digital en la consultorio” trei cazuri clinice care ilustrează aceste efecte.
Cu toate acestea, autorii subliniază că ecranele nu sunt cauza principală a acestor probleme, ci mai degrabă o reflectare a unor dificultăți mai profunde, cum ar fi lipsa conexiunilor autentice, presiunea socială sau conflictele familiale. Astfel, cu sprijin profesional, familial și școlar, este posibil să se încurajeze o utilizare mai conștientă și echilibrată a tehnologiei.
Necesitatea alfabetizării digitale și educației emoționale
În loc să demonizăm tehnologia, este esențial să promovăm alfabetizarea digitală și educația emoțională. Acestea sunt fundamentale pentru dezvoltarea sănătoasă a copiilor și adolescenților în era digitală. Intervențiile adaptate la realitatea fiecărui copil pot sprijini o integrare armonioasă a tehnologiei în viața lor cotidiană.
În concluzie, generațiile Alfa și Beta nu sunt doar utilizatori de tehnologie, ci sunt definite de aceasta. Într-o realitate „onlife”, în care limitele dintre online și offline dispar, sprijinul emoțional, alfabetizarea digitală și cultivarea relațiilor autentice devin esențiale pentru dezvoltarea lor armonioasă.