ANOSR invită Guvernul la dezbatere pe tema austerității în educație
Sursa poza si informatii: Mediafax.ro
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a adresat o invitație publică Guvernului României, solicitând participarea la o dezbatere deschisă și argumentată despre măsurile de austeritate care afectează comunitatea studențească. Această invitație vine în contextul în care Ministrul Educației și Cercetării și-a exprimat disponibilitatea de a participa la discuțiile organizate de studenți. ANOSR subliniază importanța unui dialog constructiv cu factorii decizionali, inclusiv cu Prim-ministrul, având în vedere responsabilitatea acestora în adoptarea măsurilor prevăzute în Legea nr. 141/2025.
Măsuri de austeritate și impactul asupra studenților
Federația atrage atenția asupra unor măsuri recente care au un impact direct asupra studenților, precum:
-
Limitarea dreptului de călătorie cu reducerea de 90%: Decizia de a restricționa acest beneficiu afectează mobilitatea studenților și accesul acestora la diverse oportunități educaționale și profesionale.
-
Reducerea fondului de burse: Scăderea alocărilor financiare pentru burse pune în pericol accesul la educație pentru studenții din medii socio-economice defavorizate, accentuând inechitățile existente în sistemul de învățământ superior.
ANOSR critică faptul că aceste decizii au fost implementate fără consultări prealabile cu beneficiarii direcți ai educației, adică studenții, și își exprimă disponibilitatea de a se implica activ în corectarea măsurilor considerate injuste.
Necesitatea unui dialog deschis și constructiv
Organizația subliniază importanța participării decidenților la discuții cu reprezentanții studenților, având în vedere că măsurile au fost adoptate fără consultări cu beneficiarii direcți ai educației și fără a evalua real impactul negativ pe care aceste schimbări le au în rândul comunității studențești. ANOSR reafirmă disponibilitatea de a se implica în corectarea măsurilor injuste aplicate studenților și sistemului de învățământ superior prin formularea unor alternative fundamentate pe date. Speră ca decidenții să onoreze invitația la dezbaterea organizată și să-și asume prioritizarea investițiilor în educație și eliminarea reglementărilor care limitează drepturile studenților.
Contextul măsurilor de austeritate în educație
În ultimele luni, ANOSR a criticat mai multe măsuri guvernamentale care afectează direct studenții:
-
Modificarea formulei de calcul a fondului de burse: Propunerea de a calcula acest fond raportându-l la salariul minim net, în loc de cel brut, ar duce la diminuarea alocărilor financiare și, implicit, la scăderea numărului de burse acordate studenților. Organizațiile studențești au solicitat Guvernului și Parlamentului să renunțe la această măsură și să păstreze formula actuală de calcul.
-
Eliminarea burselor pentru studenții la taxă: ANOSR a exprimat „profunda dezamăgire și îngrijorare” față de eliminarea posibilității studenților care studiază la forma de finanțare cu taxă de a beneficia de burse și limitarea perioadei de acordare a acestora exclusiv pe perioada desfășurării activităților didactice.
-
Limitarea reducerii de 90% la transportul feroviar și auto: Studenții au cerut Guvernului să abroge prevederile ordonanței de austeritate care limitează aplicarea acestei reduceri, argumentând că impactul asupra reducerii deficitului bugetar este „infim” și că măsura afectează mobilitatea și accesul la educație al studenților.
Apel la prioritizarea educației
ANOSR subliniază că educația nu trebuie considerată o cheltuială, ci o investiție în viitorul țării. Organizația îndeamnă Guvernul să prioritizeze investițiile în educație și să elimine reglementările care limitează drepturile studenților, asigurând astfel un sistem de învățământ superior echitabil și accesibil pentru toți tinerii din România.
În concluzie, ANOSR invită autoritățile să participe la dezbaterea programată pentru 19 august la Timișoara, pentru a discuta măsurile de austeritate care afectează educația și pentru a găsi soluții care să sprijine dezvoltarea și echitatea în învățământul superior românesc.