Gândul: „Atacul rusesc” asupra avionului Ursulei von der Leyen, poveste de presă?

Gândul: „Atacul rusesc” asupra avionului Ursulei von der Leyen, poveste de presă?

Sursa poza si informatii: Mediafax.ro

La 1 septembrie 2025, în ziua în care președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, urma să ajungă în România, o știre a circulat rapid în redacțiile din țară și din străinătate: „Avionul cu care Ursula von der Leyen se deplasa în Bulgaria a fost atacat cibernetic de ruși. Sistemul GPS al aeronavei a fost dat peste cap!”.

Această informație a fost preluată inițial de jurnaliștii de la Financial Times, care au citat trei oficiali bulgari anonimi. Potrivit acestora, avionul care o transporta pe Ursula von der Leyen la Plovdiv a fost privat de sistemele electronice de navigație în timp ce se apropia de aeroportul orașului. Unul dintre oficiali a declarat: „Întregul GPS din zona aeroportului a căzut”. După ce a înconjurat aeroportul timp de o oră, pilotul a decis să aterizeze manual folosind hărți analogice. Autoritatea Bulgară pentru Servicii de Trafic Aerian a confirmat incidentul, menționând o creștere notabilă a bruiajului GPS din februarie 2022, care perturbă recepția precisă a semnalelor GPS și creează provocări operaționale pentru aeronave și sistemele de la sol.

Comisia Europeană a confirmat ulterior incidentul, precizând că „a existat bruiaj GPS, dar avionul a aterizat în siguranță în Bulgaria”. Un purtător de cuvânt al Comisiei a adăugat: „Am primit informații de la autoritățile bulgare conform cărora acestea suspectează că acest lucru s-a datorat unei interferențe flagrante din partea Rusiei. Suntem, desigur, conștienți și obișnuiți cu amenințările și intimidările care sunt o componentă obișnuită a comportamentului ostil al Rusiei”.

Până la aterizarea în siguranță a Ursulei von der Leyen pe teritoriul românesc, au fost vehiculate diverse scenarii, unele dintre ele dramatice, fără ca cineva să pună la îndoială informația și să se întrebe: A fost cu adevărat un atac țintit asupra unei aeronave care transporta un înalt oficial european?

În încercarea de a clarifica această poveste și de a afla adevărul, publicația Gândul a discutat cu patru piloți experimentați – doi de la Tarom, unul care a vorbit sub anonimat și un pilot militar, fost șef de Stat Major. Aceștia au oferit explicații în exclusivitate.

Cătălin Prunariu: „Nu poate exista un atac țintit asupra unei aeronave”

Cătălin Prunariu, pilot comandant de Boeing 737 la Tarom, cu peste 9.000 de ore de zbor, a explicat că nu poate exista un atac țintit asupra unei aeronave. „Pe un avion individual nu poate fi țintit un atac (n.red. – pe sistemul GPS), cel mult un actor rău intenționat poate să atace un avion dacă are acces fizic la el, în prealabil, să-i modifice ceva fizic care să-i afecteze funcționarea. Dar, altfel, se bruiază semnale GPS dintr-o zonă geografică și absolut toate avioanele civile care zboară sunt afectate”, a punctat Prunariu.

El a explicat și ce se întâmplă în avion în cazul unui bruiaj al sistemului GPS. „Avionul are un algoritm de monitorizare a sistemului GPS și – în cazul în care constată o degradare – avertizează piloții printr-un semnal la bord. La avioane noi apare un mesaj în bord, la avioanele vechi se aprinde un beculeț în bord. Există mai multe sisteme de navigație, sistemul inerțial, sistem de navigare clasică, deci nu depinzi doar de GPS. Avioanele au 3 grupe de sisteme de navigație și toate trei funcționează în paralel. Pică unul, rămân două și tot așa”, a mai explicat Cătălin Prunariu.

În cazul în care toate cele trei grupe de sisteme de navigație ar cădea, piloții pot primi instrucțiuni de la controlorii de trafic. „Dacă, cumva, piloții nu mai pot să-și citească poziția în spațiu, în cazul acesta ei oricum apar pe un radar al organelor de dirijare a traficului și controlorii pot să le dea instrucțiuni de navigație pentru a veni în continuare la sol. Ceea ce numim, în limbaj aeronautic, vectorizare”, a spus Cătălin Prunariu.

Declanșarea războiului din Ucraina a schimbat condițiile de zbor în spațiul aerian al României și în spațiul est-european, iar semnalul GPS se bruiază frecvent în aceste zone. „În zonele de conflict și în teritoriile adiacente se bruiază frecvent semnalul GPS, ca practică uzuală, pe de altă parte apar spații închise care trebuie ocolite, există riscul să nu poți să aterizezi la destinație, cum a fost de exemplu Tel Aviv, o bună bucată de vreme. La fel se întâmplă în spațiul aerian adiacent conflictului din Ucraina”, a explicat Cătălin Prunariu.

Cezar Osiceanu: „Cad toate GPS-urile”

Pilotul Cezar Osiceanu, tot de la Tarom, a explicat că GPS-urile sunt bruiate de statele aflate lângă zonele de conflict, pentru că trebuie să blocheze dirijarea rachetelor, dronelor sau a avioanelor militare. „Cad toate GPS-urile, din cauză că sunt special bruiate chiar de statele implicate ca să blocheze dirijarea rachetelor, a dronelor și a avioanelor militare ce folosesc sistemul GPS/GNSD”, spune acesta.

Cu alte cuvinte, oricine poate fi de vină pentru un astfel de bruiaj. Rusia, ca atacator, Ucraina ca stat care se apără și are interes să pună la pământ cât mai multe rachete și drone sau parteneri ai Ucrainei care încearcă să o ajute. Este imposibil să detectezi sursa bruiajului într-o astfel de situație. Se întâmplă și foarte des, spun toți piloții contactați de Gândul, și pe distanțe foarte mari.

Ștefan Dănilă: „E posibil un atac țintit doar de la sol”

Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al Armatei Române, a explicat că, dacă bruiajul ar fi venit din satelit, afectate ar fi fost toate aeronavele care ar fi tranzitat spațiul aerian. „Dacă bruiajul GPS a fost efectuat cu mijloace satelitare de către ruși, atunci ar fi fost afectate sistemele GPS pe o rază mare, ale tuturor aeronavelor care ar fi trecut prin zonă la acel moment, prin zona de acoperire a satelitului bruiat. În schimb, lucrul ăsta s-ar putea face și cu mijloace de la sol, dar în apropierea aeroportului de aterizare, ceea ce ar face mai dificilă detectarea provenienței sursei”, a declarat pilotul Ștefan Dănilă.

El a subliniat că toate aceste aspecte trebuie stabilite printr-o anchetă oficială. „Transmiterea de către autoritățile bulgare că rușii sunt implicați, dacă s-a întâmplat asta, înseamnă că și-au asumat și că există dovezi care ar trebui prezentate public. Până la proba indubitabilă, oficialul european care a vehiculat această informație, informează sau dezinformează în mod egal. De remarcat un aspect important, dincolo de poveste și de persoana șefei Comisiei Europene. Un lucru e clar. Deși nu suntem în război, resimțim cu toții efectele războiului”, a încheiat pilotul Ștefan Dănilă.

Avionul utilizat de Ursula von der Leyen pentru deplasări este un Falcon 900 EX (00-GPE), cu o capacitate totală de 13 locuri. Interiorul aeronavei este unul de lux. Cu un astfel de avion a sosit în vizita oficială și în România, unde a aterizat la baza militară de la Kogălniceanu, fără a întâmpina vreun alt „atac hibrid”.

În mod ciudat, fără o anchetă oficială și fără a prezenta public nicio dovadă, Comisia Europeană – prin purtătorul ei de


Ioana Dunca

Ioana Dunca este o jurnalistă locală pasionată de orașul Baia Mare și de poveștile care dau viață comunității. Cu un ochi atent pentru detalii și o voce calmă, dar fermă, Ioana documentează tot ce este important pentru băimăreni – de la știri de interes local și evenimente culturale, până la probleme civice și interviuri cu oamenii care contează. Scrie clar, echilibrat și mereu cu gândul la cititorii care vor să fie informați corect și la timp.

Știri Generale

Știri Generale
Membrii familiei lui RFK Jr. îi cer demisia din funcția de secretar al Sănătății: „Este o amenințare pentru bunăstarea fiecărui american”
Parlamentul votează duminică cele patru moțiuni de cenzură ale AUR
Peste 425 de persoane, reținute la mitingul împotriva interzicerii Palestine Action în Londra
Poliția din Belgia a arestat un suspect prins cu un cocktail Molotov în fața Ambasadei Israeliene
Rafila: Amploarea și viteza cu care se răspândesc mesajele antivaccinare au devenit alarmante
Războiul din Ucraina, ziua 1292. Atac masiv asupra Kievului: doi morți și 11 răniți / Aproape 60% dintre armele forțelor ucrainene sunt produse pe plan intern, spune Zelenski
Un militar canadian a fost găsit mort în Letonia după patru zile de căutări
00
Acțiuni ale polițiștilor maramureșeni pentru stoparea vitezei excesive și asigurarea siguranței rutiere
Armata israeliană face apel la cetățenii din Gaza să plece într-o „zonă umanitară”
Concert de Pricesne pentru Nașterea Maicii Domnului la Biserica Ortodoxă Sf. Arhangheli Mihail și Gavril, Seini - Ediția a II-a, 7 Septembrie